Głównymi powodami dla których Polacy decydują się zmienić sklep w którym zazwyczaj robią zakupy są atrakcyjna oferta innego sklepu (50%), podwyżka cen produktów w dotychczasowym punkcie sprzedaży (32%) oraz brak zadowalającej oferty promocyjnej (20%). Tylko 1 na 5 badanych rezygnuje ze względu na złe zaopatrzenie sklepu – wynika z raportu „Sieci handlowe oczami Polaków” zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Procontent Communication.
Kobiety częściej porównują ofertyPonad polowa badanych kobiet (54%) zdecydowała się na zmianę sklepu w którym zazwyczaj robi
zakupy ze względu na atrakcyjną ofertę konkurencji. Dla mężczyzn ten aspekt miał mniejsze znaczenie, ponieważ jedynie 45% ankietowanych skusiła oferta innego sklepu.
Zmieniamy sklep, gdy rosną cenyDrugim w kolejności powodem zmiany jest
podwyżka cen produktów – dla 32% jest to wystarczający powód, aby wybrać inne miejsce, w którym dokonujemy zakupów. 29% Polaków zadeklarowało brak atrakcyjnej oferty promocyjnej jako motywację do poszukania bardziej interesującej opcji. Co warto podkreślić, aspekt promocji ma większe znaczenie dla kobiet (33%) niż mężczyzn (24%).
Wygląd sklepu nie ma znaczeniaNieatrakcyjny wygląd marketu tylko dla ok. 11% Polaków stanowi wystarczające uzasadnienie do rezygnacji z zakupów w dotychczasowej lokalizacji. Znaczenie ważniejsza od aranżacji sklepu jest jego obsługa. Blisko 20% badanych zmienia sklep ze względu na nieprofesjonalną obsługę.
Wraz z wiekiem spada zaufanie do marketów Menadżerowie sklepów wielobranżowych powinni poważnie zastanowić się nad kwestią budowania swoich relacji z konsumentami. Dlaczego? Jak pokazuje raport, 40% badanych stwierdziło, że trudno im ocenić czy
supermarkety są uczciwe czy nie uczciwe wobec swoich klientów. Tylko 1/3 wszystkich uczestników badania uważa, że supermarkety zachowują się uczciwie względem konsumentów (33%). Zaufanie maleje wraz z wiekiem - blisko połowa ankietowanych (43%) w wieku 15-24 lata stwierdza, iż supermarkety są rzetelne wobec swoich klientów, natomiast jedynie 27% osób w wieku 45-55 podziela tę opinię.
newsrm.tv