Prawie 70 proc. Polaków ufa instytucji małżeństwa – wynika z tegorocznego badania European Trusted Brands, przeprowadzonego przez Reader’s Digest. Rodzinę darzymy zdecydowanie większym zaufaniem niż banki (44 proc.), media (37 proc.), służby cywilne (22 proc.) czy władze państwowe ( zaledwie 17 proc.).
![Małżeństwo godne zaufania [© Aleksandrs Kosarevs - Fotolia.com] Małżeństwo godne zaufania](http://www.senior.pl/Ma-Ze-stwo-godne-zaufania_leadimg721a9f02ec279c81795a4bc20222a472.jpg?1335477756)
W dużym stopniu wierzymy także internetowi (56 proc.) oraz organizacjom zajmującym się ochroną środowiska (53 proc.). Mocno spadało zaś zaufanie Polaków do Unii Europejskiej (45 proc. wobec 58 proc. w 2011 r.). Nie ufamy też bankom (44 proc.), mediom (radio i TV – 37 proc., prasa - 38 proc.) oraz
Kościołowi (36 proc.).
– Niska pozycja Kościoła wynika z trwającej od 20 lat stopniowej laicyzacji polskiego społeczeństwa – komentuje wyniki badania prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny.
Najmniejszym zaufaniem darzymy walutę
euro (25 proc.), korporacje międzynarodowe (21 proc.), władze państwowe (17 proc.). Na szarym końcu znajduje się branża reklamowa (15 proc.).
W innych krajach Europy
małżeństwu ufa średnio 66 proc. Europejczyków, z mieszkańcami Rumunii na czele (81 proc.). Podobnie jak Polacy, pozostałe europejskie narody są bardzo nieufne wobec branży reklamowej. Nie wierzy jej aż 76 proc. respondentów, w szczególności Rosjanie. Europejczycy niewielkim zaufaniem darzą też rząd (22 proc.), służby cywilne (27 proc.), Unię Europejską (30 proc.), korporacje międzynarodowe (33 proc.) oraz Kościół (37 proc.). Statystyki przełamują Rumuni, wśród których aż 71 proc. respondentów ufa Kościołowi oraz Finowie (62 proc.).
– Postawy Polaków wobec instytucji są w dużym stopniu zgodne z postawami mieszkańców innych krajów europejskich. Pod tym względem można mówić o wspólnej przestrzeni kulturowej naszego kontynentu. Warto jednak podkreślić, że mimo mniejszego przeciętnie poziomu zaufania wśród naszych rodaków, są instytucje darzone w Polsce większym niż w Europie zaufaniem. Należą do nich małżeństwo oraz internet, któremu ufa 56 proc. Polaków wobec średniej 45 proc. dla 15 krajów europejskich biorących udział w badaniu – dodaje prof. Czapiński.